Dance-punk

Autor překladu: Onnea


Zdroj: Wikipedia




Dance-punk, nebo také disco-punk, electropunk či punk funk je styl slučující koncepční elementy a instrumentaci punk rocku s technikou taneční hudby, jako je funk, dub, disco, electro, synthpop, house a techno.

Na začátku osmdesátých let dvacátého století termín dance-punk popisoval post-punkové kapely, které si osvojily rytmičtější tempo, vedoucí posluchače k tanci. Tyto kapely byly ovlivněné discem, funkem, a také jinými žánry taneční hudby populárními v té době, stejně jako byly předvídané v sedmdesátých letech v tvorbě Davida Bowieho, Briana Eno a Iggyho Popa a v některých nahrávkách německých kapel, jako na příklad Krautrock. Mezi britské kapely osmdesátých let, které by se škatulkou dance-punk daly označit patří The Clash, Public Image Ltd., Gang of Four, New Order, the Slits, Billy Idol, the Fall, Killing Joke, the Cure, Siouxsie and the Banshees a Sigue Sigue Sputnik. V New Yourku se objevily formace Material, the B-52's, Blondie, James Chance and the Contortions, Cristina Monet, ESG, Liquid Liquid a The Talking Heads. Dance-pounková scéna měla své místo také v Něměcku (Neue Deutsche Welle), Francii (coldwave) a Brazílii. Ranný dance-punk výrazně kolidoval se synthpopem, electropopem, new wave a také gothic rockem. Tento žánr nebyl moc oblíbený mezi rockovými fanoušky ze střední Ameriky, což jde vidět na posměšném songu kapely The Dead Milkmen - "Instant Club Hit (You'll Dance To Anything)".


Dance-punk blízce souvisí se synthpopem, tedy kapelami jako The Screamers a Suicide, ale tyto formace, ačkoli elektronikou dost prošpikované, nejsou moc taneční.

Když se v osmdesátých a devadesátých letech stalo populární techno, ovlivnil tento žánr také některé post-punkové formace. Madchesterské kapely, tedy alternative rockové formace z Manchesteru z pozdních osmdesátých let, jako na příklad Happy Mondays, sledovaly formu dance-punku infikovanou rave scenou. Tento vývoj si ve velké míře přivlastnily britpopové formace jako je Blur, a do jistého stupně také big beatová elektronika.

Dance-punk se znovu objevil v New Yorku ke konci devadesátých let. Souviselo to s prací vydavatelství DFA a kapelami jako LCD Soundsystem, !!! a The Rapture. Tato scéna se částečně překrývala s electroclashem. Tento styl byl obhájen rockovými a punkovými kapelami jako jsou Liars a Radio 4, stejně jako taneční formací Out Hud. Jiné kapely, jako !!! a The Rapture spadaly někam do středu. Objevila se krystalizace hudebních forem včetně dance-punku u Q and Not U, kteří zkoumali aspekty dance-punku spolu s post-hardcorem či jinými hudebními styly.

Poslední britská odnož této větve je nově vytvořený termín New Rave (spojující new wave a rave). K tomuto žánru se řadí kapely jako Klaxons, New Young Pony Club a SHITDISCO. New rave je styl dance-punku mající větší dluh vůči Madchaster scéně a stylistický vztah vůči rave hudbě.

Takovým centrem dance-punkové hudby se může zdát label DFA. Stejně jako LCD Soundsystem Jamese Murphyho, vydavatelství je domovem pro The Juan Maclean, Hot Chip (pouze Severní Amerika), Shit Robot, Delia Gonzalez & Gavin Russom, Prinzhorn Dance School, Booji Boy High, Shocking Pinks, Holy Ghost!, Hercules & Love Affair, Still Going a Syclops.


Žánr je dá se říct oživením newyorské undergroundové scény kolem roku 1978-1982. DFA vzala živou taneční hudby té doby a vložila do ní techniku a motivy moderní estetiky - střídavě rychleji, tvrději, vyrovnaněji, hlasitěji a vlastně intenzivněji. Trend DFA směřující k živým muzikantům a improvizacím v taneční hudbě se rozšířil v posledních letech i mezi formace jako Death From Above 1979, MSTRKRFT ,Tussle, !!!, Out Hud, Moving Units a Tom Vek a hodně tradičních houseových producentů je následovalo.


21.5.2008


Zpět na výběr podsekcí